menu sluiten
Prototyping - Happy Geeks

Prototyping is niet meer optioneel

De ‘rol’ van een ontwerper is al jaren een onderwerp van discussie. In het afgelopen decennium is de rol van een ontwerper opgesplitst in verschillende rollen, zoals: grafisch ontwerper, ontwerper van gebruikerservaring, ontwerper van interactie, enz.

Daarnaast is design ook drastisch geëvolueerd. We gingen van ons alleen focussen op fysiek / gedrukt ontwerp naar webdesign, naar ontwerpen voor verschillende vormen van schermen.

Laten we ons even concentreren op dat laatste, want daar zijn we nu –
Het doel van een design is om een perfecte ervaringen te creëren die op alle apparaten goed werkt. En dus perfect aansluit bij de doelgroep welke we willen targeten.

De ontwerpen doorlopen hun gebruikelijke cyclus van iteraties en testen voordat ze kunnen worden goedgekeurd door de klanten of belanghebbenden.
Tot een paar jaar geleden (in sommige gevallen zelfs nu) werden de ontwerpen die we met veel liefde en zorg zouden maken, in de vorm van pdf’s met onze klanten gedeeld. Elke ontwerpsoftware zou bieden om de gemaakte ontwerpen om te zetten in deelbare PDF’s of JPG’s (dat doen ze nog steeds). Eenmaal in de inbox van de belanghebbenden was het aan hen om het te bekijken in de volgorde die we hadden verzonden. Er was absoluut geen manier voor hen om de contactpunten te identificeren of een gebruikersreis te volgen, tenzij dit afzonderlijk werd gedocumenteerd.
Ook al zijn het misschien niet onze eindgebruikers, we moeten ervoor zorgen dat de ervaring van de belanghebbenden te allen tijde uitzonderlijk is.

Prototyping

Prototyping heeft de manier waarop we communiceren compleet veranderd!
Met een prototype kunnen gebruikers communiceren met wat statische schermen zouden zijn geweest.
Hierdoor voelt de ervaring veel persoonlijker en echter aan dan wat het zou zijn geweest. In plaats van het zich simpelweg voor te stellen, kunnen gebruikers uit de eerste hand toegang krijgen tot een functionerende replica van het product en er mee werken. Zelfs als het geen chique prototype is met geïntegreerde micro-interacties, maar een eenvoudig prototype dat het werk doet, is het nog steeds een enorme stap voorwaarts in de ervaring voor de gebruiker.

Ontwerptools

Ontwerptools stellen ons ontwerpers in staat hetzelfde te doen. Laten we bijvoorbeeld Invision nemen: Invision als tool wordt voornamelijk gebruikt voor prototyping. In de eerste versies van de software moesten ontwerpers elk afzonderlijk UI-scherm dat is gemaakt naar een afbeelding exporteren en vervolgens elke afbeelding uploaden. Nadat de upload is voltooid, moeten ze naar elk scherm gaan, een hotspot maken en deze vervolgens aan het volgende scherm linken. Dit proces ging door totdat alle schermen in het prototype met elkaar waren verbonden.

Toen Invision bedacht hoe belangrijk prototyping was in het ontwerpproces, werd Craft als plug-in geïntroduceerd. Craft heeft de manier waarop we prototypes maken volledig veranderd. Een simpele klik op de ‘C’ -toets stelt de ontwerper in staat om snel zijn tekengebieden aan elkaar te koppelen en ze te exporteren naar een prototype.

Een opmerking voor alle ontwerpers –
Maak prototyping een onderdeel van je proces. Wie de consument ook is van.

Zelfs als het een eenvoudig doorklikprototype is, moet je de extra tijd er in stoppen om de ervaring naar de klant optimaal te faciliteren. Als Experience Designers zou het ons doel moeten zijn om onze gebruikers de best mogelijke ervaring te bieden, en statische schermen niet meer te maken.

Hulp nodig bij het maken van een interactief prototype? Neem dan contact met ons op.

Gaan we samen de passende oplossing vinden?

Neem contact op met Mark! Vragen? Neem contact met ons op!
Mark-Gruntjes-squashed
Mark